Design bloggen

Blogg #6 – hvorfor er identiteten til et produkt så viktig?

Leste idag en artikkel om at SAS har fått ny profil – den fortalte ganske godt hvor viktig det er å ha et tydelig produkt.

Jeg opplever i min designhverdag at mange ikke helt har innsett hva det betyr for deres produkt. At et produkt ikke bare handler om en teknisk løsning – men hvordan det kommuniserer med sitt publikum – kundene. Vi vet alle sammen at det er meget sjeldent vi kjøper en tekniske løsning – men det er varen som taler til oss vi legger pengene på bordet for.

Som SAS når vi handler flybillet – det er hverken flyet eller å bli fraktet fra A til B vi kjøper- men opplevelsen og komforten av å reise. Derfor må de signaliere deres unike fortrinn – det er forskjell på å fly med SAS eller Ryanair – og når og hvorfor vi velger hva.

Så hvordan er det med din idé som skal bli til det produkt folk velger frem for konkurrenten – signaliserer det alt det du tilbyr – alle de fordeler du har tenkt inn i produktet. Har du tatt deg god nok tid til å få form og funksjon til å spille sammen – så du blir førstevalget – og ikke naboproduktet fordi de selger seg selv bedre?

Det er noe av det jeg brenner for som designer – å hjelpe med å få gode produkter på markedet – de som er utviklet så sluttkunden får et optimalt produkt i deres hverdag – fordi det oppfyller kundens behov – er produsert på riktig måte av de riktige materialer. Det er en prosess å få til, som designeren kan til fingerspissene. Og! det skjær i mitt designerhjerte, når jeg ser gode ideer som ikke er utviklet godt nok.


Blogg #5 – hvorfor bruke tid på Norske Designere?

Igår hadde vi årsmøte i ND Norske Designere – og det ga faktisk fornyet energi til å arbeide for faget mitt.

Noengange lurer jeg på hvorfor jeg fortsetter med å bidra i en interesseforening – jeg bruker ganske mye tid på det!

Men jeg brenner for at den unike designtankegangen skal bli spredt ut i samfunnet – det gir så mye mening å bidra på et høyt nivå i det norske samfunn – for ja, vi har påvirkningskraft inn mot myndighetene og utdannelsesinstitusjonene – så det gir mening å bidra.

Vi står jo i en situasjon hvor vi virkelig trenger å tenke nytt – verden står overfor mange utfordringer – det er både pandemien, miljøutfordringer og klimaendringer. Og her kommer mitt hjertebarn inn. Designthinking – ut over å være designerens viktigste verktøy – designprosessen – så elsker designerne nettopp å omfavne komplekse problemstillinger og finne løsninger – eller sagt på en anden måte – vei i vellingen.

Jeg er ikke i tvil om at mange flere yrkesgrupper skulle trekkes inn i å løse disse utfordringer – og som designer ser jeg jo vår rolle – tenke seg hvordan vi kunne innrette og designe en hverdag som minsker spredning av virus – så livet kunne fungere med sykdommen i omløp – man kan si munnbind og klistermerker på gulvene var starten – men hvorfor fortsatte man ikke?

Her kommer mitt styreverv i ND Norske Designere inn – vi arbeider med problemstillinger på et høyere nivå enn jeg er i stand til alene – for tiden ikke akkurat med pandemien men miljø og bærekraft. Det er derfor vi har interesseforeninger – for å fortelle om hvordan forskjellige yrker kan bidra til et bedre samfunn.

Jeg er takknemmelig for denne mulighet for å kunne påvirke og arbeide for det jeg tror på.


Blogg #4 – bruk av eksisterende deler når man designer nytt!

Eksisterende dele til design av nytt produkt

Når man utvikler et nytt produkt, skjer det ganske ofte at man må bruke eksisternede deler. Simpelthen fordi det blir for dyrt å designe og produsere alt fra bunnen av.

Det er selvfølgelig både deilig og utrolig irriterende. Deilig fordi man kan få ganske detaljerte løsninger på en enkel og billig måte – irriterende fordi man som oftest ikke finner helt den perfekt løsning.

Som fx da jeg skulle designe stockmann flasken og måtte bruke en eksisterende kork. Den var jo ikke like i blinken til det jeg hadde ønsket meg i forhold til form. Men på den annen side – hvis vi skulle igang med å designe en helt ny, ville det være en meget stor teknisk jobb – at få den til å fungere med å åpne og lukke + holde tett for vann. For ikke å snakke om produksjonsverktøyer for er såpass avansert produkt. Vi måtte derfor ty til en eksisterende løsning – og prøve å tilpasse designet så det ble en god harmonisk helhet.
Etterpå har jeg fått tilbakemeldinger fra fornøyde foreldre i Skien (for alle barn fikk jo hver deres flaske) – at hvis korken gikk i stykker, så var den lett å erstatte med en annen. For flasken holdt men korken ikke like så godt.

Ja sådan er designhverdagen ofte – man må snu seg for å finne de best mulige løsninger – ikke minst i forhold til pris.

Slik er det også med et produkt er holder på med nå – kan ikke fortelle om det nå, utviklingsprosjekter vet du! – men så snart det er ute på markedet, skal jeg så klart få vist det fram.

Idé og skisser på design av stockmann flasken
Idé og skisser på design av stockmann flasken

Blogg #3 – bærekraft og grønn omstilling

– er noe av det som interesserer meg allermest – og i bredeste forstand sirkulær økonomi.

Det er det viktigste vi kan gjøre for vår klode – og som designer har man ansvar og påvirkningskraft. For vi sitter med i prosessen når nye produkter utvikles – og er med å bestemme materiale og produksjon.

Det som selvfølgelig også trigger mitt engasjement, er at designprossen er en del av syklusen i den sirkulære økonomi – hvor materialer og råvarer kommer før og hva som skal skje med produktet etter ferdig bruk kommer etter – (for så å komme tilbake som nytt materiale). Det lyder komplisert – og det er det absolutt – og allikevel på den annen side super enkelt.

Forstill deg at du skal lage tomatsaus – da trenger du i all fall tomater og kanskje løk. Hvis du dyrker dem selv – kan du ha gjemt frø fra fjoråret og avlet dem frem. Hvis du så hiver det du skjære bort i komposten – ja så har du en syklus med den jord du bruker til neste års tomatavling. Hvis du i tillegg bruker gamle syltetøysglass – så gjør du igjen noe godt for bærekraftsaken – som heter gjenbruk.
Ok det er en masse mer man må tenke på – energi, transport, kemikalier … men det blir litt for komplisert å dra inn i tomatsaus historien her.

Jeg hadde egentlig tenkt å ta et masterfag om temaet her i vinter – men pga Korona’en (åh nå igjen!!) så ble det ikke noe av det. I stedet tilegner jeg meg all den kunnskap jeg kan – som fx idag hos Erhvervshus Hovedstaden – og det var virkelig et informativ og praktisk webinar. De kom med noen riktig gode verktøyer hvordan man kommer igang med den grønne omstilling på en enkel måte.

Inspirerende å kunne ta denne tankegang inn i mine prosjekter – gleder meg til den grønne fremtid.


Blogg #2 – skissering

Har denne gang tenkt å skrive litt om skissering – og hvorfor det er et så viktig redskap i designprosessen.

Når man setter igang med et nytt produkt må det bearbeides på alle ledder og kanter – og det er det mange forskjellige måte å gjøre det på. Forretningsplaner – markedsundersøkelser – økonomi … det kommer an på hvilke briller man tar på – og sammen skal det gi det optimale produkt.

I designprosessen er vi opptatt at sluttbrukeren skal få best mulig produkt som fungerer i hverdagen. En måte å finne ut av det på er at undersøke mange forskjellige løsninger – og det er her skisseringen kommer inn som et unikt verktøy.

Dels for at det er en hurtig måte å få en tanke ned på papiret – så det blir synlig også for en selv og andre – men også at man hurtig kan tegne neste og neste og neste idé som popper opp når man sitter i et kreativt flow.
Den umiddelbare idé skal ikke innom en tegneprogram hvor man må forholde seg til mål og geometri – men det går rett fra ideen i hodet ut i hånden.

Dernest og ikke minst – kommer man superlangt på en billig måte. Med en gang man begynner på modeller og 3D print så koster det…

Så du tenker kanskje, jamen, åh nei, jeg kan ikke tegne – så husk at det bare er for deg selv og en del av utviklingen – det viktigste er at du får dine ideer ut av hodet og gjør dem synlige.

Lykke til med tegningen – og går det slett ikke, så prøv deg på enkle papirmodeller el.lign.

Pernille - idé og skissering
Pernille – designer in action – skissering – idé og utvikling

Blogg #1 – research

I dette første innlegget har jeg lyst å snakke om research.
Det er jo noe at det Innovasjon Norge er allermest opptatt av – å vise at ens idé dekker et behov i markedet.

Hvordan finner man ut av det da? Det er jo ikke bare å gå ut på gaten å spørre de som går forbi.
Eller jo – det er på en måte det man gjør. Man må bare vite hvilke gater man skal ut på… og målgruppe er dessverre ikke et valg på Google Maps 🙂

Her er et par tips:


Søk på konkurrenter – hva finnes? – hva inspirerer deg? – hvor selger de deres produkter?

Du har sikkert en idé om målgruppe – og har allerede hørt 1000 gange at du må personifisere den.

Men det som er interessant ved det er – ta ut til “personligheten” i levende live … i deres hverdagsmiljø. Se hva de gjør i den situasjon ditt produkt skal brukes – observer mere enn å stille spørsmål. Det er her du får innblikk, og nye ideer på hva ditt produkt skal kunne.

Prøv å finne de ekstreme eksempler på målgruppen din – den proffe – barnet … se hva de gjør – og hvordan det kan forbedre din idé.

Dermed vil produktet ditt løse behovet bedre enn konkurrentene.

Visit Grenland skiltet i landskapet / the sign in countryside
Visit Grenland skiltet i landskapet / the sign in countryside

Dette er skiltet fra Visit Grenland – som jeg designet for snart lenge side – her mest som illustasjon på veihjelp – jeg måtte også ut å undersøke hva folk gjorde for å finne frem – dengangen før Google Maps.