Design bloggen

Blogg #6 – hvorfor er identiteten til et produkt så viktig?

Leste idag en artikkel om at SAS har fått ny profil – den fortalte ganske godt hvor viktig det er å ha et tydelig produkt.

Jeg opplever i min designhverdag at mange ikke helt har innsett hva det betyr for deres produkt. At et produkt ikke bare handler om en teknisk løsning – men hvordan det kommuniserer med sitt publikum – kundene. Vi vet alle sammen at det er meget sjeldent vi kjøper en tekniske løsning – men det er varen som taler til oss vi legger pengene på bordet for.

Som SAS når vi handler flybillet – det er hverken flyet eller å bli fraktet fra A til B vi kjøper- men opplevelsen og komforten av å reise. Derfor må de signaliere deres unike fortrinn – det er forskjell på å fly med SAS eller Ryanair – og når og hvorfor vi velger hva.

Så hvordan er det med din idé som skal bli til det produkt folk velger frem for konkurrenten – signaliserer det alt det du tilbyr – alle de fordeler du har tenkt inn i produktet. Har du tatt deg god nok tid til å få form og funksjon til å spille sammen – så du blir førstevalget – og ikke naboproduktet fordi de selger seg selv bedre?

Det er noe av det jeg brenner for som designer – å hjelpe med å få gode produkter på markedet – de som er utviklet så sluttkunden får et optimalt produkt i deres hverdag – fordi det oppfyller kundens behov – er produsert på riktig måte av de riktige materialer. Det er en prosess å få til, som designeren kan til fingerspissene. Og! det skjær i mitt designerhjerte, når jeg ser gode ideer som ikke er utviklet godt nok.