Design bloggen

Blogg #11 – vi kaster skygger i alt vi gjør.

Derfor går jeg på kurs i ledelse og bæredygtighed – ja sådan heter det på dansk – og det er i København hos Cph Business. For jeg ønsker å forstå det store bilde av våre miljøavtrykk, og hvordan det går an å bidra til endring.

Det er et meget stort område og vanskelig å få overblikk over – det er selvfølgelig også derfor jeg går på kurs – det holdt ikke bare å melde seg på utallige webinarer.

Ja, jeg er igang og har vært på 2 undervisningsdager og begynner å få et vist begrep om hvordan man tar tak i og kommer igang med en grønn omstilling i en bedrift. Det er det jeg ønske å få ut av kurset, å kunne hjelpe mine kunder med akkurat det. For det begynner å banke på, både i forhold til lov og krav fra myndighetene, men også å ta grep i forhold til vår levemåte og jordens evne til å levere.

Hvad har jeg lært så langt – først og fremst en vilje til omstilling, som går på bedriftens visjon og kartlegging av hvor man kan ta handling. Fx som Dong (som nå heter Ørsted) og deres omlegging fra fossil til grønnenergi – ja det er dem med vindmøllerne (se denne inspirerende video). At være i forkant, for plutselig er markedet der – forbrukerne blir mere og mere beviste, og da kjøper de produktene som lever opp til deres krav. Tenk bare på matvarer og emballasje – vi har ikke lyst til flere hvaler med magen full av plastposer.

De 17 bærekraftmål er et hjelpeverktøy – og rett fantastisk at alle verdens lande er blitt enige om dem, dvs at vi trekker i samme retning – det betyr at vi kan få endring til. Alle må begynne hjemme hos seg selv – både som privatpersoner og i bedriftene.

Det har så langt hetet seg at man skulle velge de bærekraftmål hvor man har størst mulighet for endring – og det er også riktig, men man må se dem i sammenheng. Selvom man har god kontroll på fx. egne resurser, energi og arbeidsvilkår, hva så med underleverandører, som noengange er i andre lande men helt andre forutsetninger. Veien er å se på det og hva man kan gjøre med det.

Jeg er stadig inne i tåken, henter informasjon og lærer nytt – det skal bli et prosjekt og eksamen, som jeg ønsker skal være et verktøy for å hjelpe små bedrifter til å drive bærekraftig!!! Stort og (litt) håret mål!! Så følg med videre…

Blogg #10 – la designerne omfavne dilemmaene!!!

Noe i den stil sa Christian Bason, direktør for Dansk Design Center for snart lenge siden – og det er noe om det. For det er designerne riktig gode til.

Jeg kom til å tenke på det idag, fordi jeg leste en artikel fra www.forskning.no – om “Hvorfor blir noen så sinte av klima?” – godt spørsmål. Og svaret de gir er frykt + det ikke å kunne se løsningene på problemene – eller skal vi kalde det utfordringer.

De skriver at det er 3 grupper: de som er negative til å få løst problemet, de som er nøytrale og de som er positive til å finne løsninger… og at:

“De som ikke er sinte kan se en sak mer nyansert og analytisk – fra flere synsvinkler. Med trygghet og analytisk tenkning åpner man for mange forskjellige perspektiver og innfallsvinkler for hvordan man skal få løst problemet.”

Og her kommer jeg til mitt poeng.

Designerne!!! Det er det vi kan – gå inn i kompliserte problemstillinger og finne løsninger – vi er ikke redd for det kompliserte – nei, det er det som trigger – å finne vei i vellingen til de gode løsninger.

Det undre meg derfor at designere ikke er trukket mye mer inn i tidens 2 store problemstillinger – miljø og pandemi – kanskje ikke isteden for politikene (det var sarkastisk) – men det virker som om man tror alt kan løses politisk med ord.

Sagen er dog den, at vi mennesker er fysiske og lever i en fysisk verden – noe jordkloden har fått merke – og at vi derfor også må finne nye bærekraftige løsninger på det fysiske plan. Og at Covid19 smitter ved fysisk kontakt – ja faktisk så enkelt er det – og at vi derfor også kan lage fysiske løsninger som gjør at vi igjen kan leve et normalt liv.

Det var mitt hjertesukk idag – og det var ikke lite.

Og helt til sist – det var en setning i artikkelen jeg likte spesielt godt – som burde være et mantra over alt vi gjør: “Folk blir demotivert når pisken blir brukt framfor gulroten. Folk blir generelt mer motiverte av å gjøre endringer for å få det bedre.”


Blogg #9 – hva er et godt designvalg?

Design handler alltid om best mulig løsning ut fra forutsetningene – til bedriften, markedet, kundene …
Jeg traff på et riktig godt eksempel på det på Fyn.

En lille lokal baker som er blitt verdenkjent i Danmark 🙂 på deres romkugler. Bak’s, bedre kjent som Nørre Aaby Bageri – da de vant en konkurranse på fødevaremessen Foodexpo i Herning – og deretter blitt en kjempesuksess.

Det som er spennende ut fra et designperspektiv er deres emballasje.

En problemstilling jeg ofte er støtt på, når mindre produsenter trenger innpakning av deres varer – og ryker ut i en utfordring om at det blir for dyrt å få produsert eget. Den utfordring møtte Bak’s helt sikkert også – og måtte finne en løsning ganske hurtig. Og hvordan løste de det – eggebakker med egen etikett.

Hvorfor er så det en god løsning?
Nr 1 den er funksjonell – holder romkuglene kalde, og de kan både oppbevares og transporteres i dem.
Nr 2 det gjør dem unike på deres måte – de er lett gjenkjennelige – da jeg kom til Nørre Aaby lurte jeg på hvorfor så mange kjøpte egg…
Nr 3 det er et miljøvennlig produkt – det kan gjenbrukes i det vanlige retursystem – eller gjenbrukes (gleder meg til jeg neste gang i en gårdsbutikk får egg i en romkuglebakke).
Nr 4 de har fått til en unik løsning ut fra gitte muligheter.
… og så smaker de super godt.

Jeg håper at det for fremtiden blir en mer fleksibel måte å lage spesialt tilpasset emballasje også for små-produsenter. Jobber med andre om akkurat å få det til – kan ikke si mer … men håper vi får det til og kommer igang i løpet av året.

Og så smaker romkuglene supergodt – er blitt litt hektet – så neste gang blir det et dusin.


Blogg #8 – hvorfor er nettverk så viktig?

Det er for tiden riktig mange webinarer man kan delta på, man kan godt bli litt mett – men jeg hørte på et riktig bra fra DNB oppstartslos i regi av Start, Vestfold . “Er ideen liv laga?” – som handlet om hvordan de veileder gründere som tar kontakt for finansiering.

Mye av det hun sa var helt i tråd med hvordan en designer tenker: definer – undersøke – utvikle – konkretisere – teste. Det lyder jo vel og bra – men det krever kompetanse å ta sin idé gjennom den prosess – og det er akkurat det jeg tilbyr i mitt “Onlinekurset i Design”.

Det ga meg ideen til å ta kontakt til Start – og om de var interessert i å høre mere om mitt kurs – og ja det var de, så det blir jeg å presentere på et webinar 15. juni kl 10. Hiv deg på hvis du vil ha et innblikk i hvordan en idé tas gjennom designprosessen.

Webinar: Design og utvikling av din idé!

Tilbake til DNB webinaret – en av de ting jeg heftet meg spesielt ved var: “hvorfor går det galt?“. Team/kompetanse og nettverk – at man kan ikke alt selv og er helt avhengig av et godt nettverk. Helt enig skal man lykkes med sin etablering og idé – så trenger man mange forskjellige kompetanser – bare det å finne riktig materiale og produsent + å komme inn på markedet.
Mitt onlinekurs det foregår i grupper – andres kompetanse + nettverk øker de andres – og man trenger andre for å lykkes.

Lytt og se med d. 16 – så vil du forstå hvorfor og hvordan.

fra DNB oppstartslos

Blogg #7 – hva synes du er mest spennende med design?

Hehe – kanskje et spørsmål med meget forskjellige svar om man er designer eller ei. Jeg kan jo kun svare som designer – og vet meget godt hva jeg synes er mest spennende..

Svaret er enkelt – å finne den funksjonelle løsning på et problem … naile den … alle utfordringene som faller på plass. Det er akkurat det jeg har sittet med idag. Skulle få en hjemmeside til å fungere – og når det begynner å fungere som jeg vil er det bare den ubeskrivelige god følelse.

Mange tror det handler om utseende på ting. Utseende er resultatet – forut for det ligger hele designprosessen – hvor man løser en mengde med problemer som tilsist gir den optimale løsning. Det er derfor at “design” ting utmerker seg – fordi det er unike løsninger.

Fant denne ølopplukker jeg designede for WMF da jeg var i Tyskland – og tar den som eksempel her. Tenke seg at for å designe en så enkel tingest var det så mange hensyn å ta. Selvfølgelig dens primære funksjon med å knappe kapselen lett av. Men derutover skulle den ligge godt i hånden, samtidig med at man griper over flasken – så formen hjelper med å bruke åpneren på best den beste måte. Den skulle kunne produseres med et enkelt stanseverktøy – og allikevel være sterk nok til ikke å bli deformert i bruk. Og ja det er derfor den ser ut som den gjør – denne organiske dobbeltkrumme form.

Det var en tur ned ad Memory Lane – og når jeg ser den igjen etter alle disse år – så husker jeg nøyaktig hvorfor den ser ut som den gjør.

Design av WMF flaskeåpner / bottle opner
Design av WMF flaskeåpner / bottle opner

Blogg #6 – hvorfor er identiteten til et produkt så viktig

Leste idag en artikkel om at SAS har fått ny profil – den fortalte ganske godt hvor viktig det er å ha et tydelig produkt.

Jeg opplever i min designhverdag at mange ikke helt har innsett hva det betyr for deres produkt. At et produkt ikke bare handler om en teknisk løsning – men hvordan det kommuniserer med sitt publikum – kundene. Vi vet alle sammen at det er meget sjeldent vi kjøper en tekniske løsning – men det er varen som taler til oss vi legger pengene på bordet for.

Som SAS når vi handler flybillet – det er hverken flyet eller å bli fraktet fra A til B vi kjøper- men opplevelsen og komforten av å reise. Derfor må de signaliere deres unike fortrinn – det er forskjell på å fly med SAS eller Ryanair – og når og hvorfor vi velger hva.

Så hvordan er det med din idé som skal bli til det produkt folk velger frem for konkurrenten – signaliserer det alt det du tilbyr – alle de fordeler du har tenkt inn i produktet. Har du tatt deg god nok tid til å få form og funksjon til å spille sammen – så du blir førstevalget – og ikke naboproduktet fordi de selger seg selv bedre?

Det er noe av det jeg brenner for som designer – å hjelpe med å få gode produkter på markedet – de som er utviklet så sluttkunden får et optimalt produkt i deres hverdag – fordi det oppfyller kundens behov – er produsert på riktig måte av de riktige materialer. Det er en prosess å få til, som designeren kan til fingerspissene. Og! det skjær i mitt designerhjerte, når jeg ser gode ideer som ikke er utviklet godt nok.


Blogg #5 – hvorfor bruke tid på Norske Designere?

Igår hadde vi årsmøte i ND Norske Designere – og det ga faktisk fornyet energi til å arbeide for faget mitt.

Noengange lurer jeg på hvorfor jeg fortsetter med å bidra i en interesseforening – jeg bruker ganske mye tid på det!

Men jeg brenner for at den unike designtankegangen skal bli spredt ut i samfunnet – det gir så mye mening å bidra på et høyt nivå i det norske samfunn – for ja, vi har påvirkningskraft inn mot myndighetene og utdannelsesinstitusjonene – så det gir mening å bidra.

Vi står jo i en situasjon hvor vi virkelig trenger å tenke nytt – verden står overfor mange utfordringer – det er både pandemien, miljøutfordringer og klimaendringer. Og her kommer mitt hjertebarn inn. Designthinking – ut over å være designerens viktigste verktøy – designprosessen – så elsker designerne nettopp å omfavne komplekse problemstillinger og finne løsninger – eller sagt på en anden måte – vei i vellingen.

Jeg er ikke i tvil om at mange flere yrkesgrupper skulle trekkes inn i å løse disse utfordringer – og som designer ser jeg jo vår rolle – tenke seg hvordan vi kunne innrette og designe en hverdag som minsker spredning av virus – så livet kunne fungere med sykdommen i omløp – man kan si munnbind og klistermerker på gulvene var starten – men hvorfor fortsatte man ikke?

Her kommer mitt styreverv i ND Norske Designere inn – vi arbeider med problemstillinger på et høyere nivå enn jeg er i stand til alene – for tiden ikke akkurat med pandemien men miljø og bærekraft. Det er derfor vi har interesseforeninger – for å fortelle om hvordan forskjellige yrker kan bidra til et bedre samfunn.

Jeg er takknemmelig for denne mulighet for å kunne påvirke og arbeide for det jeg tror på.


Blogg #4 – bruk av eksisterende deler når man designer nytt!

Eksisterende dele til design av nytt produkt

Når man utvikler et nytt produkt, skjer det ganske ofte at man må bruke eksisternede deler. Simpelthen fordi det blir for dyrt å designe og produsere alt fra bunnen av.

Det er selvfølgelig både deilig og utrolig irriterende. Deilig fordi man kan få ganske detaljerte løsninger på en enkel og billig måte – irriterende fordi man som oftest ikke finner helt den perfekt løsning.

Som fx da jeg skulle designe stockmann flasken og måtte bruke en eksisterende kork. Den var jo ikke like i blinken til det jeg hadde ønsket meg i forhold til form. Men på den annen side – hvis vi skulle igang med å designe en helt ny, ville det være en meget stor teknisk jobb – at få den til å fungere med å åpne og lukke + holde tett for vann. For ikke å snakke om produksjonsverktøyer for er såpass avansert produkt. Vi måtte derfor ty til en eksisterende løsning – og prøve å tilpasse designet så det ble en god harmonisk helhet.
Etterpå har jeg fått tilbakemeldinger fra fornøyde foreldre i Skien (for alle barn fikk jo hver deres flaske) – at hvis korken gikk i stykker, så var den lett å erstatte med en annen. For flasken holdt men korken ikke like så godt.

Ja sådan er designhverdagen ofte – man må snu seg for å finne de best mulige løsninger – ikke minst i forhold til pris.

Slik er det også med et produkt er holder på med nå – kan ikke fortelle om det nå, utviklingsprosjekter vet du! – men så snart det er ute på markedet, skal jeg så klart få vist det fram.

Idé og skisser på design av stockmann flasken
Idé og skisser på design av stockmann flasken

Blogg #3 – bærekraft og grønn omstilling

– er noe av det som interesserer meg allermest – og i bredeste forstand sirkulær økonomi.

Det er det viktigste vi kan gjøre for vår klode – og som designer har man ansvar og påvirkningskraft. For vi sitter med i prosessen når nye produkter utvikles – og er med å bestemme materiale og produksjon.

Det som selvfølgelig også trigger mitt engasjement, er at designprossen er en del av syklusen i den sirkulære økonomi – hvor materialer og råvarer kommer før og hva som skal skje med produktet etter ferdig bruk kommer etter – (for så å komme tilbake som nytt materiale). Det lyder komplisert – og det er det absolutt – og allikevel på den annen side super enkelt.

Forstill deg at du skal lage tomatsaus – da trenger du i all fall tomater og kanskje løk. Hvis du dyrker dem selv – kan du ha gjemt frø fra fjoråret og avlet dem frem. Hvis du så hiver det du skjære bort i komposten – ja så har du en syklus med den jord du bruker til neste års tomatavling. Hvis du i tillegg bruker gamle syltetøysglass – så gjør du igjen noe godt for bærekraftsaken – som heter gjenbruk.
Ok det er en masse mer man må tenke på – energi, transport, kemikalier … men det blir litt for komplisert å dra inn i tomatsaus historien her.

Jeg hadde egentlig tenkt å ta et masterfag om temaet her i vinter – men pga Korona’en (åh nå igjen!!) så ble det ikke noe av det. I stedet tilegner jeg meg all den kunnskap jeg kan – som fx idag hos Erhvervshus Hovedstaden – og det var virkelig et informativ og praktisk webinar. De kom med noen riktig gode verktøyer hvordan man kommer igang med den grønne omstilling på en enkel måte.

Inspirerende å kunne ta denne tankegang inn i mine prosjekter – gleder meg til den grønne fremtid.


Blogg #2 – skissering

Har denne gang tenkt å skrive litt om skissering – og hvorfor det er et så viktig redskap i designprosessen.

Når man setter igang med et nytt produkt må det bearbeides på alle ledder og kanter – og det er det mange forskjellige måte å gjøre det på. Forretningsplaner – markedsundersøkelser – økonomi … det kommer an på hvilke briller man tar på – og sammen skal det gi det optimale produkt.

I designprosessen er vi opptatt at sluttbrukeren skal få best mulig produkt som fungerer i hverdagen. En måte å finne ut av det på er at undersøke mange forskjellige løsninger – og det er her skisseringen kommer inn som et unikt verktøy.

Dels for at det er en hurtig måte å få en tanke ned på papiret – så det blir synlig også for en selv og andre – men også at man hurtig kan tegne neste og neste og neste idé som popper opp når man sitter i et kreativt flow.
Den umiddelbare idé skal ikke innom en tegneprogram hvor man må forholde seg til mål og geometri – men det går rett fra ideen i hodet ut i hånden.

Dernest og ikke minst – kommer man superlangt på en billig måte. Med en gang man begynner på modeller og 3D print så koster det…

Så du tenker kanskje, jamen, åh nei, jeg kan ikke tegne – så husk at det bare er for deg selv og en del av utviklingen – det viktigste er at du får dine ideer ut av hodet og gjør dem synlige.

Lykke til med tegningen – og går det slett ikke, så prøv deg på enkle papirmodeller el.lign.

Pernille - idé og skissering
Pernille – designer in action – skissering – idé og utvikling

Blogg #1 – research

I dette første innlegget har jeg lyst å snakke om research.
Det er jo noe at det Innovasjon Norge er allermest opptatt av – å vise at ens idé dekker et behov i markedet.

Hvordan finner man ut av det da? Det er jo ikke bare å gå ut på gaten å spørre de som går forbi.
Eller jo – det er på en måte det man gjør. Man må bare vite hvilke gater man skal ut på… og målgruppe er dessverre ikke et valg på Google Maps 🙂

Her er et par tips:


Søk på konkurrenter – hva finnes? – hva inspirerer deg? – hvor selger de deres produkter?

Du har sikkert en idé om målgruppe – og har allerede hørt 1000 gange at du må personifisere den.

Men det som er interessant ved det er – ta ut til “personligheten” i levende live … i deres hverdagsmiljø. Se hva de gjør i den situasjon ditt produkt skal brukes – observer mere enn å stille spørsmål. Det er her du får innblikk, og nye ideer på hva ditt produkt skal kunne.

Prøv å finne de ekstreme eksempler på målgruppen din – den proffe – barnet … se hva de gjør – og hvordan det kan forbedre din idé.

Dermed vil produktet ditt løse behovet bedre enn konkurrentene.

Visit Grenland skiltet i landskapet / the sign in countryside
Visit Grenland skiltet i landskapet / the sign in countryside

Dette er skiltet fra Visit Grenland – som jeg designet for snart lenge side – her mest som illustasjon på veihjelp – jeg måtte også ut å undersøke hva folk gjorde for å finne frem – dengangen før Google Maps.